Sunkig reklam för alltifrån mjölk till casino

Sunkig reklam för alltifrån mjölk till casino

Hello fellow feminists!
Efter senaste inlägget som var så himla trevligt med boktips och upplyftande av en av våra (feminismens) främsta inspirationskällor så kommer jag tyvärr att dra ner humöret lite idag för att prata om objektifiering som sker i dagens samhälle, men som många ofta inte märker, eller ens uppmärksammar som objektifiering. Jag tänkte även ge lite exempel på reklamer som fällts för att vara rent sexistiska. Förhoppningsvis så tycker ni detta är intressant även om det är deprimerande att läsa om och att ni kanske lär er lite idag!

objektifiering på hög nivå

Valios mjölkreklam

Ja ni ser ju tydligt vad detta ser ut som. Att detta har godkänts som reklam förstår jag inte ens. Hur man kommer på idén och tycker den är passande är också en tanke som slagit mig många gånger. Hur som helst så existerar denna reklamen och på bilden är det en tjej som ser väldigt ung ut, med flätor vilket ökar intrycket av en liten flicka. Det blir så sunkigt om man tänker att det är en liten flicka som får ”mjölken” på sig. Problemet är också att man tydligt ser att hon är avklädd och det är avsett att träffa henne i munnen.

reklam som borde fällas

Burger kings reklam

Ja jag tror inte jag behöver beskriva vad som sker här heller. Denna reklamen är även den inte okej! Mycket anspelningar på sex och sloganen till var ”she will tell you size doesn’t matter, but it does”. På bilden är det en tjej som gapar precis framför en av kedjans nya hamburgare. Texten ”it’ll blow your mind”. Mycket fokus är på kvinnans uttryck och ordet blow. Även är blir tjejen istället ett objekt och inget annat. Tragiskt nog är det en hamburgare som är subjektet i denna bild.

Sist så nämnde jag även hur mycket det syns på omslag och nu tänkte jag komplettera med vad som kan synas på hemsidor. En sak som jag har märkt är att det ofta används snygga tjejer på olika casino siter. Det finns ett nytt slags spel som heter live casino, vilket går ut på att man via webcam får se en riktigt dealer, vilket oftast är en snygg tjej. Jag läste om fenomenet på Casinosnack.com och såg direkt att det inte var något som jag tyckte var okej. Dels har tjejerna lite för sexiga kläder kan jag tycka. Det är mycket urringningar, korta klänningar och ibland även korsetter som gäller. Runt omkring på flashback kan man läsa inlägg om vart man hittar de sexigaste tjejerna.. Nej fy. På vissa av sidorna verkar man dessutom kunna välja om man vill ha en ”playboy bunny dealer” eller en traditionell dealer. Undrar lite varför det inte finns någon ”playboy man” att välja isåfall som står där i ett par glittriga kalsonger. Nej detta är inget som jag tycker är särskilt fräscht gjort, då tycker jag det är bättre att man tar sig tiden att ta sig till kanske Casino Cosmopol. På deras hemsida kan man se att alla dealers har traditionella kostymer, både männen och kvinnorna. Det är något sorgligt med att man måste objektifiera kvinnor för att få folk att spela på sina live casinos. Nej detta tycker jag minsann att vi ska bojkotta!!

Nu ska jag fortsätta söka efter bra grejer att berätta för er! / Angelica

Comments are closed.